(2025年11月12日更新)
English
Decorating Nabeshima Ware
Nabeshima ware is divided into three categories based on glazing technique.
Blue-and-white Nabeshima ware is created by painting directly onto an unglazed vessel with blue pigment. The vessel is then dipped in a transparent glaze and fired. Ceramics made this way are often decorated with many thin lines or sophisticated techniques like ink washing.
Overglaze Nabeshima ware (iro-nabeshima) uses overglaze enamels to add color to the porcelain. The piece is first painted in underglaze blue and coated with a transparent glaze, then fired to create a base layer. Overglaze enamels are applied on top of the base layer and refired at low temperatures to complete the design. Overglaze patterns usually use red, yellow, and green, with the occasional addition of black or gold.
Nabeshima celadon is porcelain covered in multiple layers of glaze to create a jadelike color. Celadon is not usually decorated with complicated designs. The glaze tends to run or crack in the kiln, and in fact, this is often done intentionally. Pieces of celadon without any crazing are very difficult to create.
Size, Shape, and Design of Nabeshima Ware
Nabeshima ware created after the 1690s was standardized to a set number of sizes, shapes, and designs. Dishes ranged from 11 to 30 centimeters in diameter. The largest bowls were often crafted with deep bodies and tall foot rings, which made them prone to sagging during firing. For regular Imari ware, supports were added to prevent sagging at the expense of a small dot on the base. In contrast, Nabeshima ware was made for the shogun, and even a tiny imperfection was unacceptable. Only the most skilled potters could craft large bowls without external supports.
The designs of Nabeshima and Imari ware drew from a wide range of motifs, such as plants, animals, geometric patterns, weather, and court life. However, the strict directives placed on Nabeshima ware production led to more detailed and higher quality pieces. Patterns on the outside of the porcelain were arranged in sets of threes—one of the three was flipped to represent the orientation of the main design on inside. The underside patterns were almost exclusively plants, such as tree branches and grasses, as well as the peony arabesque, which was only used on tribute porcelain for the shogun. Interlocking circles indicated pieces made for use in Saga Castle. The foot rings of early Nabeshima ware initially featured many different patterns, but almost all were made with a combtooth pattern by the end of the golden era in the 1700s.
中文 Coming-soon
한국어 Coming-soon
日本語
鍋島焼の技法
鍋島焼は、施釉の技法によって大きく三つの種類に分けられます。
染付は、器に釉薬をかける前の素地に青の絵具で直接絵付けを行います。その後、透明釉をかけて焼成します。この方法で作られた作品には、細い線で描かれた精緻な文様や、墨弾きなどの高度な技法が用いられ、陶工の熟練した技がよく表れています。
色鍋島は、釉薬の上に色絵の具を重ねて多彩な色を加える技法です。まず青色の下絵を施し、透明な釉薬をかけて焼成し基礎となる層を作ります。その上から上絵具を重ね、低温で再度焼成して完成させます。上絵の彩色には通常、赤・黄・緑が使われ、ときには黒や金が加えられることもあります。
青磁は、磁器に何層もの釉薬をかけて深みのある翡翠のような色合いを生み出す技法です。青磁は複雑な絵付けを施すことはあまりありません。焼成中に釉薬が流れたりひび割れたりすることがあり、実際には意図的にそのようにされることもあります。ひびのない完璧な作品を作るのは非常に難しいとされています。
鍋島焼の大きさ・形・意匠
1690年代以降の鍋島焼 は、大きさや形、意匠がより均一になりました。大きさは約11センチから30センチ程でした。大きな皿は深い底と高い高台を持つことが多く、焼成中にたわみやすいという特徴がありました。通常の伊万里焼では、焼成中のたわみを防ぐために支えが使われることがありましたが、その部分には小さな点状の跡が残ることがありました。しかし、鍋島焼は将軍への献上品として作られたため、ほんのわずかな欠点さえも許されませんでした。外側の支えを使わずに大皿を成形できたのは、最も熟練した陶工に限られていました。
鍋島焼や伊万里焼に用いられる文様は、植物・動物・幾何学模様・天候・宮廷生活など、幅広いモチーフに由来しています。しかし鍋島焼は、鍋島窯に課された厳しい指示のもとに生産されていたため、より細かく高品質です。磁器の裏面の模様は三方向に配置され、そのうち一つの模様を上向きに回転させることで、主たるデザイン方向を示すようにしていました。外側に用いられる文様はほぼ植物のみで、木の枝や草、牡丹唐草などが描かれ、牡丹唐草は将軍への献上品にのみ使用されました。城内で使用される器には、七宝結び文/七宝繋ぎ文が装飾として用いられました。また、高台部分にも装飾が施されました。初期の鍋島焼では高台の文様はさまざまでしたが、1700年代の黄金期の終わり頃には、ほぼすべてに「櫛歯文」が用いられるようになりました。